Källor i historisk forskning och klassrum – hur gör man? Och varför?
Länge har det talats om vikten av att använda källor i historieundervisningen. Men mycket är oklart: vad menar vi egentligen med en källa? Finns det skillnader mellan vad vi lär ut om detta i våra klassrum och vad professionella historiker gör? Och vad har källorna i historieundervisningen egentligen att göra? Vilka erfarenheter har vi?
Välkommen till HLF:s digitala inspirationskväll onsdagen den 7/12 kl. 18-20
Martin Stolare, professor i historia vid Karlstads universitet, kommer att inleda med en kort föreläsning. I den kommer han att ge några inspirerande exempel från egen och från andra historikers forskning och sätta dessa erfarenheter i relation till några historiedidaktiska frågor. Läs mer om Martin Stolare och hans forskning här.
Därpå blir det tillfälle att dela undervisningserfarenheter med kolleger från hela landet: när och hur använder vi historiska källor i vår undervisning? Vilka tips kan vi ge varandra?
Under kvällen tillkommer två korta informationspunkter:
- HLF berättar mer om en kommande antologi med texter om historiska källor i historieundervisningen.
- En representant från sverigeshistoria.se informerar om en nystart för denna skolsatsning kring digitaliserat källmaterial.
Anmälan görs till Hans Olofsson (styrelsemedlem i HLF) på hans.olofsson@kau.se senast tisdag den 6/12 kl. 00.00.Under onsdagen den 7/12 kommer ett mejl med en zoom-länk gå ut till alla som anmält sig.
Det kostar inget och man måste inte vara medlem i HLF – men du är alltid välkommen att bli det!