En digital fortbildningskväll med Olle Nolgård kring möjligheter, utmaningar och didaktiska implikationer för undervisning om svenska romers historia och mänskliga rättigheter. Fortbildningen vänder sig till historielärare på alla nivåer från grundskola till lärarutbildning.
Torsdag den 13 november 2025 kl. 18.00-20.00
Anmäl dig senast tisdagen den 11/11 via länken här nedanför.
https://forms.gle/DhVMG9EeifdKX2Rd9
Länk till Zoom skickas ut den 12/11
Under fortbildningstillfället presenterar Olle Nolgård sin forskning om elevperspektiv på svenska romers historia i förhållande till mänskliga rättigheter.
• Vilka är de konkreta svårigheterna och möjligheterna i ett undervisningsförlopp om romers historia? I särskilt blickfång står de didaktiska implikationer som synliggjorts genom Olles avhandlingsarbete med högstadieelever.
• Med utgångspunkt i presentationen kommer vi även att få tillfälle att mer generellt reflektera över minoritets- och urfolksperspektiv i historieundervisningen och hur detta konkret kan gestaltas i våra klassrum.
Olle Nolgård är filosofie doktor i didaktik och universitetslektor i ämnesdidaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik på Stockholms universitet. Hans forskning har under de senaste åren fokuserat ”Difficult histories”, mänskliga rättigheter och minoritetshistoria i högstadiets historieämne.
Ladda ner inbjudan här